· Sabiedrība ar ierobežotu atbildību (SIA), īpaši SIA ar
viena eiro pamatkapitālu, ir populārākā, visvienkāršāk reģistrējamā
uzņēmējdarbības formā. Arī izmaksu ziņā tas ir vislētāk.
· Lai reģistrētu SIA Uzņēmumu reģistrā, sākotnēji ir
jāpieņem dibināšanas lēmums (ja viena īpašnieka SIA) vai jānoslēdz dibināšanas
līgums (ja vairāku īpašnieku SIA).
· Katrai SIA ir nepieciešami arī statūti.
· Uzņēmējam jāatver bankā pagaidu konts un tajā ir
jāiemaksā pamatkapitāla summa. Pēc SIA reģistrācijas UR pagaidu kontu
jāpārformē par pastāvīgo kontu.
· UR, reģistrējot subjektu, reģistrē to arī vienlaikus
kā nodokļu maksātāju.
· Ikvienam nodokļa maksātājam ir jāpieslēdzas EDS, jo
VID ir jāidentificē nodokļu maksātājs
Ir iespējams reģistrēt:
· SIA, kuras pamatkapitāls ir mazāks par 2800 eiro
(mazkapitāla SIA);
· SIA, kuras pamatkapitāls ir 2800 eiro vai vairāk;
· SIA, kurā ir viens dibinātājs un valdes loceklis;
· SIA, kurā ir divi un vairāk dibinātāju.
Sabiedrības formu iespējams reģistrēt dažādās
variācijās, lai būtu iespējams reģistrēt vienam un vairākiem dibinātājiem un no
viena eiro līdz neierobežotai pamatkapitāla summai.
Ja SIA pamatkapitāls ir lielāks par 2800 eiro,
nav būtiski, vai uzņēmumu dibina viens vai vairākas personas.Viena vai vairāku dibinātāju SIA reģistrācija
UR ir identiska. Atšķiras tikai dibinātāju skaits.
Reģistrācijas
soļi
Lai reģistrētu SIA Uzņēmumu reģistrā, sākotnēji
ir jāpieņem dibināšanas lēmums (ja tas ir viena īpašnieka SIA) vai jānoslēdz
dibināšanas līgums (ja vairāku īpašnieku SIA). Dibināšanas dokumentu paraugi ir
atrodami UR mājaslapā.
SIA dibināšanas dokumenti var tikt
sastādīti gan papīra, gan elektroniskā formā.
Katrai SIA ir nepieciešami statūti. Statūtos
obligāti jānorāda sabiedrības nosaukums, darbības termiņi vai mērķi (ja
sabiedrība tiek dibināta uz noteiktu laiku vai noteikta mērķa sasniegšanai),
pamatkapitāla lielums, daļu skaits un nominālvērtība, valdes skaitliskais
sastāvs, nosakot valdes locekļu tiesības pārstāvēt sabiedrību atsevišķi vai
kopīgi, padomes skaitliskais sastāvs (ja sabiedrībai paredzēta padome), īpaši
daļu atsavināšanas noteikumi (ja tādi paredzēti), kā arī citi noteikumi, ko
dibinātāji uzskata par būtiskiem un kas nav pretrunā ar Komerclikumu. Uzņēmuma
statūtus var lūgt sagatavot komerctiesībās praktizējošam juristam vai,
izmantojot paraugu, to izdarīt patstāvīgi.
Tālāk uzņēmējam jāatver bankā pagaidu konts un
tajā ir jāiemaksā pamatkapitāla summa. Apmēram nepilnas stundas laikā banka
izsniedz izziņu par pamatkapitāla iemaksu. Ja pagaidu kontu uzņēmējs atver
elektroniski, tas tiks nokārtots vienas darbdienas laikā.
Ar virkni dokumentu atkarībā no SIA veida (trīs
dažādu SIA veidu dokumentu iesniegšana izklāstīta šajā skaidrojumā zemāk)
vienas līdz trīs dienu laikā notiek reģistrācijas procedūra UR. Pieņemto lēmumu
izsniedz sabiedrībai un komercreģistra ierakstu izsludina oficiālajā izdevumā
"Latvijas Vēstnesis". Nodokļu maksātāju reģistrācijas apliecības, kas
tika izsniegtas agrāk, kopš 2014.gada februāra vairs nepastāv. Ja komersants
tomēr to vēlas saņemt, UR tas ir maksas pakalpojums.
Uzņēmējam pagaidu konts bankā jāpārformē par
pastāvīgo norēķinu kontu. Klātienē tas aizņems apmēram stundu.
Automātiska
UR un VID informācijas apmaiņa
Svarīgi ir tas, ka UR ar VID ir automātiskā
informācijas apmaiņa, t.i., dati par uzņēmuma reģistrāciju no UR datubāzes tiek
automātiski nosūtīti uz VID datubāzi. UR, reģistrējot subjektu, reģistrē to arī
vienlaikus kā nodokļu maksātāju, tādējādi jaunajam uzņēmējam uz VID speciāli
vairs nav jādodas.
Ja uzņēmums izvēlas reģistrēties kā pievienotās
vērtības nodokļa (PVN) maksātājs vienlaicīgi ar SIA dibināšanu, tad UR kopā ar
pieteikumu par komersanta ierakstīšanu komercreģistrā jāiesniedz arī iesniegums
par personas reģistrāciju PVN maksātāju reģistrā. PVN maksātājus reģistrē
VID. Savukārt, ja kā PVN maksātājs vēlaties reģistrēties jau pēc tam, kad
SIA ir dibināta, doties uz VID vajadzēs patstāvīgi.
Ar reģistrācijas brīdi UR uzņēmums juridiski
kļūst par pilnvērtīgu tirgus dalībnieku un sadarbības partneri citām juridiskām
personām. Tas tiek uzskatīts par iekšzemes nodokļu maksātāju, un tam ir
jāpiemēro spēkā esošie nodokļu normatīvie akti. Visi nodokļu pārskati un
deklarācijas ir jāiesniedz, izmantojot VID EDS. Būtiski ir apzināties, ka
nodokļu pārskati ir jāiesniedz arī, ja uzņēmumā saimnieciskā darbība nenotiek.
Uzņēmumu
reģistrā iesniedzamie dokumenti
·
Pieteikums - 4.veidlapa, kuru paraksta ar drošu
elektronisko parakstu vai arī parakstu uz pieteikuma apliecina notariāli vai
komercreģistra iestādes amatpersona. Visas veidlapas pieejamas mājaslapas
sadaļā "Veidlapas" .
·
Lēmums par dibināšanu vai dibināšanas līgums.
·
Statūti, 1 eksemplārs.
·
Bankas izziņa vai cits bankas izdots dokuments, vai
atzinums par mantisko ieguldījumu.
·
Dalībnieku reģistra nodalījums Nr.1, kuru paraksta ar
drošu elektronisko parakstu, vai arī parakstu uz dalībnieku reģistra nodalījuma
apliecina notariāli vai Uzņēmumu reģistra amatpersona.
·
Padomes locekļu piekrišana, ja padome ir paredzēta.
·
Valdes locekļu piekrišana, kuru paraksta ar drošu
elektronisko parakstu, vai arī parakstu uz piekrišanas apliecina notariāli vai
komercreģistra iestādes amatpersona (ja nav parakstījies pieteikumā).
·
Valdes paziņojums par juridisko adresi.
·
Nekustamā īpašuma īpašnieka piekrišana komersanta
juridiskās adreses reģistrācijai (ja pieteikumu paraksta persona, kurai pieder
juridiskajā adresē norādītais nekustamais īpašums, piekrišana nav jāiesniedz).
·
Kvīts vai tās kopija, vai internetbankas maksājuma
izdruka, vai informācija par valsts nodevas apmaksu.
·
Kvīts vai tās kopija, vai internetbankas maksājuma
izdruka, vai informācija par publikāciju "Latvijas
Vēstnesī".
Dokumentus
var iesniegt jebkurā UR nodaļā
Pieteikumu un tam pievienojamos dokumentus
klātienē var iesniegt jebkurā UR nodaļā visā Latvijas teritorijā. Pieteikumu
paraksta dibinātājs/-i vai jebkura cita persona, kurai dibinātāji to ir
uzticējuši darīt (iesniedzama notariāli apliecināta pilnvara). Dokumentus var
iesniegt dibinātājs vai jebkura cita persona - dokumentu iesniegšanai pilnvara
nav nepieciešama. Pieteikumu un tam pievienojamos dokumentus var nosūtīt arī pa
pastu vai elektroniski (ar drošu elektronisko parakstu).
Valsts
nodevas samaksa
Maksa par reģistrāciju komercreģistrā veicama UR
valsts nodevu kontā (LV84TREL1060190913200, kods: TRELLV22, Valsts kase).
Attiecīgā valsts nodeva ir jāsamaksā pirms pieteikuma iesniegšanas
reģistrācijai. Pakalpojums tiks sniegts tikai pēc tam, kad UR pārliecināsies,
ka valsts nodeva ir ieskaitīta UR kontā.
Ja valsts nodevas apmaksu veic ar maksājumu
pakalpojumu sniedzēja starpniecību (banka, arī internetbanka, pasts u.c.),
pakalpojuma apmaksa veicama vismaz divas darbdienas pirms pakalpojuma
pieteikšanas UR. Pretējā gadījumā Valsts kase var neuzrādīt samaksāto summu kā
pieejamu, un tādēļ valsts notārs būs spiests pieņemt lēmumu par termiņa
pagarināšanu pieteikuma izskatīšanai vai atlikt reģistrāciju.
Ja pakalpojumu nepieciešams saņemt nekavējoties,
UR aicina to apmaksāt uz vietas UR telpās ar maksājumu karti.
Valsts nodevas apmaksai nedrīkst izmantot agrāk
izveidojušos naudas summu atlikumus no citiem pakalpojumiem. Pārmaksātās summas
var atgūt.
Ja valsts notārs ir pieņēmis lēmumu atlikt
ieraksta izdarīšanu vai iesniedzamo dokumentu reģistrēšanu, valsts nodevu
neatmaksā. Taču, ja dokumenti, kuros trūkumi novērsti, tiek iesniegti pirms
lēmumā norādītā termiņa trūkumu novēršanai, tad atkārtoti valsts nodeva jāmaksā
nav.
Ja SIA
pamatkapitāls lielāks par 2800 eiro
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību ir
komercsabiedrība, kuras pamatkapitāla minimālais lielums ir 2800 eiro, tomēr
tas var būt mazāks, ja sabiedrība atbilst noteiktām Komerclikuma prasībām. SIA
ir slēgta sabiedrība, un tās daļas nav publiskās apgrozības objekts. Sabiedrība
ir juridiska persona. Sabiedrības dalībnieks (īpašnieks) neatbild par
sabiedrības saistībām.
Sabiedrībai līdz reģistrācijas pieteikuma
iesniegšanai UR jāapmaksā vismaz 50% SIA pamatkapitāla, pārējā daļa jāapmaksā
viena gada laikā no dienas, kad sabiedrība ierakstīta komercreģistrā. Var
apmaksāt arī visu pamatkapitālu pilnībā līdz sabiedrības reģistrācijas
pieteikuma iesniegšanai UR. Pamatkapitālu var apmaksāt gan naudā, gan ar
mantisko ieguldījumu.
Par katru mantisko ieguldījumu ir jāsastāda un
jāiesniedz atzinums, kurā norāda:
1.
katra ieguldījuma priekšmeta aprakstu;
2.
mantas piederību;
3.
katra ieguldījuma novērtēšanas metodi (to var
nenorādīt, ja vērtēšanu veic dibinātāji);
4.
atzinumu par mantiskā ieguldījuma priekšmeta
atbilstību sabiedrības komercdarbības veidam.
Atzinumu par mantisko ieguldījumu sagatavo un
paraksta:
1.
eksperts, kurš iekļauts UR
apstiprinātajā sarakstā;
2.
dibinātāji, ja mantiskā ieguldījuma kopējā vērtība
nepārsniedz 5700 eiro un mantiskais ieguldījums kopā ir mazāks par pusi no
sabiedrības pamatkapitāla;
3.
dibinātāji, ja pamatkapitālu apmaksā ar pārvedamiem
vērtspapīriem un naudas tirgus instrumentiem, kas iekļauti Eiropas Savienības
dalībvalstī vai Eiropas Ekonomikas zonas valstī reģistrētā (licencētā)
regulētajā tirgū vismaz divus gadus pirms dibināšanas līguma parakstīšanas vai
lēmuma par pamatkapitāla palielināšanu pieņemšanas brīža. Minētajā gadījumā jānorāda
informācija, kas izmantota par pamatu mantiskā ieguldījuma vērtības
noteikšanai.
Ja SIA
pamatkapitāls mazāks par 2800 eiro
Mazkapitāla sabiedrība ar ierobežotu atbildību
ir komercsabiedrība, kuras pamatkapitāls ir mazāks par 2800 eiro. SIA ir slēgta
sabiedrība, un tās daļas nav publiskās apgrozības objekts. Sabiedrība ir
juridiska persona. Šīs sabiedrības dalībnieki solidāri atbild par sabiedrības
saistībām neapmaksātā pamatkapitāla apmērā (nepārsniedzot 2800 eiro).
Uzņēmumu reģistrā iesniedzamie dokumenti
·
Pieteikums – 4.veidlapa, kuru paraksta ar drošu
elektronisko parakstu, vai arī parakstu uz pieteikuma apliecina notariāli vai
komercreģistra iestādes amatpersona. Veidlapas ir pieejamas mājaslapas sadaļā "Veidlapas" .
·
Lēmums par dibināšanu vai dibināšanas līgums.
·
Statūti, 1 eksemplārs.
·
Dokuments, kas apliecina pamatkapitāla apmaksu (var
būt gan dibinātāju apliecinājums, gan bankas izziņa).
·
Dalībnieku reģistra nodalījums Nr.1, kuru paraksta ar
drošu elektronisko parakstu, vai arī parakstu uz dalībnieku reģistra nodalījuma
apliecina notariāli vai Uzņēmumu reģistra amatpersona.
·
Padomes locekļu piekrišana, ja padome ir paredzēta.
·
Valdes locekļu piekrišana, kuru paraksta ar drošu
elektronisko parakstu, vai arī parakstu uz piekrišanas apliecina notariāli vai
komercreģistra iestādes amatpersona (ja nav parakstījies pieteikumā).
·
Valdes paziņojums par juridisko adresi.
·
Nekustamā īpašuma īpašnieka piekrišana komersanta
juridiskās adreses reģistrācijai (ja pieteikumu paraksta persona, kurai pieder
juridiskajā adresē norādītais nekustamais īpašums, piekrišana nav jāiesniedz).
·
Kvīts vai tās kopija, vai internetbankas maksājuma
izdruka, vai informācija par valsts nodevas apmaksu.
·
Kvīts vai tās kopija, vai internetbankas maksājuma
izdruka, vai informācija par publikāciju "Latvijas
Vēstnesī".
Obligātās prasības mazkapitāla SIA
SIA, kuras pamatkapitāls var būt mazāks par 2800
eiro (viena eiro SIA), ir jāatbilst visām šādām pazīmēm:
1.
sabiedrību dibina fiziskās personas, un dibinātāju
maksimālais skaits ir pieci;
2.
sabiedrības dalībnieki ir fiziskās personas, un to
maksimālais skaits ir pieci;
3.
sabiedrības valde sastāv no viena vai vairākiem valdes
locekļiem, un visi valdes locekļi ir sabiedrības dalībnieki;
4.
sabiedrības dalībnieks vienlaikus ir dalībnieks tikai
vienā sabiedrībā, kuras pamatkapitāls ir mazāks par 2800 eiro.
Sabiedrības ar ierobežotu atbildību, kas atbilst
augstāk minētajiem kritērijiem, minimālā pamatkapitāla lielums ir viens eiro.
Pamatkapitāls līdz reģistrācijas pieteikuma iesniegšanai parakstāms un
apmaksājams pilnā apmērā, turklāt līdz reģistrācijas pieteikuma iesniegšanai
tas apmaksājams tikai naudā.
Ar SIA reģistrāciju komercreģistrā sabiedrība
automātiski neiegūst mikrouzņēmuma nodokļa maksātāja statusu. SIA, kuras
pamatkapitāls ir mazāks par 2800 eiro, nav tas pats, kas mikrouzņēmums (tā
definīcija sniegta Mikrouzņēmumu nodokļa likumā).
Ja sabiedrība vienlaikus ar reģistrāciju vēlas iegūt mikrouzņēmuma nodokļa
maksātāja statusu, tās dibinātājiem ir tiesības UR vienlaikus ar pieteikumu par
SIA ierakstīšanu komercreģistrā pieteikties mikrouzņēmumu nodokļa maksātāja
statusa iegūšanai, apliecinot, ka pārskata gadā, kas atbilst mikrouzņēmumu
nodokļa taksācijas periodam:
1.
paredzamais mikrouzņēmuma darbinieku skaits
nepārsniegs piecus darbiniekus un darbinieki tiks informēti saskaņā ar šā
likuma 3.panta prasībām;
2.
paredzamais apgrozījums būs līdz 100 000 eiro;
3.
mikrouzņēmums vēlas maksāt mikrouzņēmuma nodokli.
Kāda
atšķirība starp mikrouzņēmumu un mazkapitāla SIA?
Mikrouzņēmums un SIA, kuras pamatkapitāls mazāks
par 2800 eiro (mazkapitāla sabiedrība), nav divas dažādas
komersanta formas. Mikrouzņēmums nav atsevišķa komersanta forma, tas
ir nodokļu maksātājs, kas maksā īpašu nodokli. Tādējādi mazkapitāla SIA var būt
arī mikrouzņēmuma nodokļa maksātājs, ja šādu vēlmi izsaka.
Bankas
pagaidu un pastāvīgā konta atvēršanas secība
Pagaidu konts
Dibinot sabiedrību, tās dibinātājiem līdz
sabiedrības ierakstīšanai komercreģistrā ir jāatver bankā pagaidu konts uz
dibināmās sabiedrības vārda pamatkapitāla iemaksai. Pagaidu kontu uzņēmējs var
atvērt jebkurā Latvijas komercbankā divos veidos:
·
atnākot uz bankas filiāli;
·
uzrakstot pieteikumu privātpersonu internetbankā un
parakstot līgumu ar elektronisko identifikācijas karti (eID), kurai ir
aktivizēts e-paraksts. Tādā gadījumā pagaidu konta numurs tiks nosūtīts
klientam bankas ziņojumā internetbankā.
Pagaidu konta atvēršanai nepieciešamie
dokumenti
·
Sabiedrības dibinātāju iesniegums par pagaidu konta
atvēršanu.
·
Dibināšanas lēmums vai dibināšanas līgums, kurā ir
norādīta arī pilnvarotā persona. Persona ar dibināšanu saistīto lietu
kārtošanai un pagaidu konta atvēršanai. Ja visi dibinātāji kopā ierodas bankā
un paraksta iesniegumu, tad pilnvarojums līgumā nav obligāts.
·
Dibinātāju personu apliecinošs dokuments (ja bankā
ierodas visi dibinātāji) vai dibinātāju pilnvarotās personas personu
apliecinošs dokuments.
Bez šiem trīs pamatdokumentiem, kas vajadzīgi,
lai bankā atvērtu pagaidu kontu, dažādās bankās pieprasa vēl papildu
dokumentus. Piemēram, "SEB bankā" nepieciešami arī uzņēmuma statūti
(spēkā esošā redakcija) vai nolikums (ja vien "Lursoft" datubāzē nav
pieejama jaunākā to versija).
Savukārt "Swedbank" uzņēmumiem, lai
atvērtu pagaidu kontu, pieprasa papildu informāciju par uzņēmuma tipu,
reģistrācijas formu, pilnu uzņēmuma nosaukumu, saīsināto nosaukumu,
starptautisko nosaukumu, darbības sfēru, valsti, novadu, pagastu, pilsētu,
adresi, pasta kodu, telefonu, e-pasta adresi.
Pēc dibinātāju naudas iemaksas pagaidu kontā
banka izsniedz dibinātājiem maksājuma kvīti vai komercreģistram adresētu
izziņu, kas apliecina līdz dibināšanai apmaksātā pamatkapitāla lielumu. Līdz
sabiedrības ierakstīšanai komercreģistrā rīcība ar pamatkapitālu pagaidu kontā
ir aizliegta.
Pastāvīgais konts
Pēc sabiedrības ierakstīšanas komercreģistrā var
noslēgt līgumu ar banku par konta atvēršanu un apkalpošanu, pārformējot pagaidu
kontu par pastāvīgu norēķinu kontu. Šajā gadījumā bankā jāuzrāda personu
apliecinošs dokuments un līgums par konta atvēršanu un apkalpošanu, un banka
pārveido pagaidu kontu par pastāvīgo kontu. Ja pēc sabiedrības ierakstīšanas
komercreģistrā klients vēlas slēgt pagaidu kontu, banka izmaksā dibinātāju
iemaksas, pamatojoties uz klienta rakstveida iesniegumu. Ja sabiedrības
dibināšana tiek izbeigta pirms ierakstīšanas komercreģistrā, pagaidu kontā
iemaksāto pamatkapitālu banka izmaksā saskaņā ar sabiedrības dibinātāju
rakstiskiem norādījumiem.
Pēc sabiedrības ierakstīšanas komercreģistrā
tiek noslēgts līgums ar banku par pastāvīgā konta atvēršanu un apkalpošanu,
pārformējot pagaidu kontu par pastāvīgu norēķinu kontu. Šajā brīdī uzņēmums var
brīvi rīkoties ar saviem līdzekļiem un atvērt papildu kontus, ja nepieciešams.
Maksa par kontu
Lai atvērtu gan pagaidu, gan pastāvīgo kontu,
dažādās bankās par to ir atšķirīga maksa.
Pagaidu konta atvēršana, piemēram,
"Swedbank" ir bez maksas. Savukārt konta uzturēšana mēnesī (sākot no
ceturtā mēneša) "Swedbank" ir viens eiro.
"SEB bankā" pagaidu konta atvēršanas
maksa ir 14,23 eiro. Pagaidu norēķinu konta līguma maksimālais termiņš ir 60
dienas, un šajā laikā papildus komisijas maksa par konta apkalpošanu netiek
piemērota. Pēc uzņēmuma reģistrēšanas komercreģistrā pagaidu kontu iespējams
noformēt kā norēķinu kontu. Mēneša maksa par uzņēmuma norēķinu konta
apkalpošanu ir 3,56 eiro. Ja uzņēmums ir izvēlējies kādu no Uzņēmēja
komplektiem (pieejamas četras iespējas), kontu apkalpošana ir bez maksas.
Ja nav
EDS, ir jādodas uz VID
Ja sabiedrība kā PVN maksātājs vēlas
reģistrēties jau pēc tam, kad SIA ir reģistrēta UR komercreģistrā, nepieciešams
doties uz VID. VID nodokļu maksātājus reģistrē trīs darbdienu laikā. Ir
vajadzīgs pieteikums, personu apliecinošs dokuments un pilnvarojums iesniegt
dokumentus (ja to nedara pats īpašnieks/-i). Tas ir bez maksas.
Ikvienam nodokļa maksātājam ir jāpieslēdzas EDS,
jo VID ir jāidentificē nodokļu maksātājs. Lai izmantotu ērtāko un ātrāko
deklarēšanas veidu, kļūt par EDS lietotāju var, izmantojot:
·
www.latvija.lv sniegto
autentificēšanās iespēju (ar internetbankas kartēm);
·
Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes izsniegto eID
viedkarti;
·
valsts akciju sabiedrības "Latvijas Valsts radio
un televīzijas centra" izsniegto elektroniskā paraksta viedkarti;
·
VID izsniegto lietotāja vārdu un paroli.
Ja netiek izmantoti šie iepriekš nosauktie trīs
varianti, VID jāraksta iesniegums papīra formātā par EDS izmantošanu. To var
izdarīt, apmeklējot jebkuru dzīvesvietai vai darbavietai tuvāko VID Klientu
apkalpošanas centru.
Lai saņemtu no VID lietotāja vārdu un sākotnējo
paroli EDS lietošanai, iesniegumā jānorāda informācija par EDS un citu VID
informācijas sistēmu lietotājiem un viņiem nepieciešamajām pilnvarām, tai
skaitā jānorāda:
·
nodokļu maksātājs – EDS klients, par kuru tiks
iesniegti dokumenti;
·
tiesību pārvaldnieks;
·
pārējie lietotāji.
VID uzņēmumu EDS reģistrēs piecu darbdienu laikā
un uz iesniegumā norādīto elektroniskā pasta adresi nosūtīs sākotnējo paroli un
lietotājvārdu.
UR akcentē, ka daudzos gadījumos, vēloties reģistrēt
uzņēmumu UR, tiek aizmirsts, ka paraksti uz atsevišķiem dokumentiem jāapliecina
notariāli, bieži bankā nav atvērts pagaidu konts, kā arī nepareizi vai vispār
nav samaksātas valsts nodevas.